57% laat vakantiebestemming beïnvloeden door sociale media
Deel je vakantie
Sociale media hebben een enorme impact gekregen op de toerisme-industrie. Naast het feit dat vakantiebestemmingen worden geboekt vanwege de foto’s op sociale media, geeft 58 procent aan dat zij vakantietips op Facebook, Instagram en blogs meer vertrouwen dan suggesties van vrienden en familie. Daarnaast zegt 60 procent van de mensen hun vakantie-ervaringen tijdens de vakantie online te willen delen, bij millennials stijgt dit naar 97 procent. 29 procent zou zelfs een vakantiebestemming afwijzen als het niet mogelijk zou zijn om online te posten tijdens het verblijf (vanwege internetproblemen of blokkades)
Vakantieleugens op sociale media
We zijn tegenwoordig dus nogal druk bezig met het laten zien van onze vakantie-avonturen, maar het beeld dat we creëren, is niet altijd eerlijk. 45 procent van de respondenten geeft toe weleens Instagramfoto’s te bewerken om de vakantie beter te laten lijken. 12 procent heeft weleens oude vakantiefoto’s gepost tijdens een huidige vakantie en 11 procent zegt weleens een foto te hebben gemaakt van een accommodatie en gedaan alsof ze daar verbleven. Ook heeft 7 procent weleens gedaan nog op vakantie te zijn, terwijl ze alweer thuis waren.
Offline op vakantie
Men roept vaak even offline te willen gaan tijdens de vakantie, maar toch vindt ruim drie kwart van de respondenten het belangrijk om WiFi te hebben tijdens hun vakantieverblijf. Zelfs bij een verblijf in eigen land willen ze gebruik kunnen maken van WiFi, wat dus aangeeft dat er behoefte is aan meer internet dan alleen de mobiele databundel. 65 procent heeft tijdens een vakantie een poging gedaan tot een digital detox, maar 28 procent heeft dat ook daadwerkelijk volgehouden.