Drijvende markt

VietnamCambodja Vietnam deel 4: Chau Doc en de Mekong-rivier

In de afgelopen jaren maakte RonReizen-blogger Willy van Lochem met haar man Peter veel individuele reizen naar een aantal landen in Azië. Hier belicht zij de trip die ze onlangs maakten naar Cambodja en Zuid-Vietnam. In deel 4 van deze serie begint het Vietnamese avontuur in de Mekongdelta.
Dicht bij de grens met Cambodja en Vietnam ligt het kleine stadje Chau Doc. Vandaaruit vertrekken veel passagiersboten naar Phnom Penh. Het is fantastisch om te zien hoe de vissers op het water hun bestaan verdienen. Veel van de vriendelijke en open mensen wonen er in drijvende huizen. Op het land eromheen worden vruchten geteeld. Het is aan te raden om dit dorp per boot te bezoeken.
Chau Doc
  • De vruchtbare omgeving van Chau Doc met in dit geval rijstvelden.
    Moskee
    • Moskee in Chau Doc.
    Ho Chi Minh
    • Het standbeeld aan de rivier van de Vietnamese communistische leider Ho Chi Minh.

    Drijvende huizen in Chau Doc

    In de drijvende huizen en op het vaste land wonen zo'n 30.000 mensen van de mohammedaanse tak van de Cham-bevolking. Bij hevige regenval kan het water stijgen tot aan de onderkant van de huizen die op palen zijn gebouwd. Overigens, de overige 100.000 van de overgebleven Cham-bevolking woont in de omgeving van My Son, waar tijdens de oorlog ook veel Amerikaanse bombardementen plaatsvonden. 

    Chau Doc
    • In Chau Doc staan de huizen op palen in het water.
    Drijvend huis
    • Ook zijn er drijvende huizen.
    Rivier
    • De rivier is van levensbelang voor de bevolking.

    Vruchtbaar Can Tho

    De landbouwgronden rond Can Tho, de grootste stad in de Mekong-delta met meer dan één miljoen inwoners, behoren tot de vruchtbaarste van Vietnam. In de omgeving liggen veel rijstvelden, boomgaarden en fruitplantages. Deze producten zoals bananen, uien, ananassen en groente worden voornamelijk op de drijvende markten verkocht. Het indrukwekkende schouwspel op het water gaat al bij het krieken van de dag van start.

    Drijvende markt
    • Op weg naar de drijvende markt!
    Verkoopster
    • Al vroeg in de ochtend spoeden de verkopers zich naar de floating market.
    Markt
    • Drukte op de markt.
    Drijvende markt
    • Geen doorkomen aan...

    Mekong als levensader

    De rivier Mekong is ongelooflijk belangrijk voor de Vietnamezen. Overigens, in alle landen waar deze bijan 5000 kilometer lange rivier doorheen vloeit. De Mekong ontspringt op het Tibetaanse Hoogland bij de stad Chamdo in China en mondt met de Mekong-delta uit in de Zuid-Chinese Zee. De rivier loopt achtereenvolgens door de landen China, Laos, Thailand, Cambodja en Vietnam.

    Rivier
    • Alles speelt zich in het leven van de Vietnamezen rond de Mekong-rivier af.
    Mekong-delta
    • De Mekong-delta waarbij de rivier uitmondt in de Zuid-Chinese Zee.
    Bootje
    • Als toerist kun je met de locals per boot de Mekong-delta ontdekken.

    Goed toeven

    In het Hai Ba Trung-district in Hanoi vind je in de straat langs de rivieroever de hotels en restaurants. Op deze boulevard is het goed toeven en het is een perfecte plek om 's avonds rond te slenteren en te eten in een van de restaurantjes. 

    Lees ook: 

    Cambodja/Vietnam deel 1: Siem Reap en de tempels van Angkor Wat

    Cambodja/Vietnam deel 2: geschiedenis en attracties van Phnom Penh

    Cambodja/Vietnam deel 3: van Kampot en Kep naar Chau Doc

    Cambodja/Vietnam deel 5: Ho Chi Minh City ontdekken

    Cambodja/Vietnam deel 6: bijzondere plekjes in Vietnam

    Brug
    • De beroemde brug in Can Tho over de Mekong-delta.
    Brug
    • Ook een brug in Can Tho, maar dan van een andere orde...

    Tips

    • Verblijf in goede 4 sterren hotels.

      De gemiddelde prijs voor een lunch of diner in prima restaurants inclusief wijn was zo'n €50 tot €60 met z’n tweetjes.

      In Vietnam betaalt men meestal met Dong (25000 Dong is ongeveer €1,--).

      Qua vervoer kent men in Vietnam alleen taxi’s of riksja’s. En natuurlijk de onvermijdelijke scooter/brommer.

      Let wel op, want verkeersregels worden niet zo nauw genomen.

    Meer over