Reizigers beschermen bij faillissement vliegmaatschappij

Bescherming bij faillissement vliegmaatschappij?

De laatste jaren zijn meerdere Europese vliegmaatschappijen failliet gegaan, met helaas ook nadelige gevolgen voor de reiziger. De ANVR, Consumentenbond, ANWB en garantiefonds SGR willen dat daar verandering in komt.
Stel je voor: je zit in Griekenland heerlijk van je zuurverdiende vakantie te genieten, gaat de vliegtuigmaatschappij waar jij je tickets van hebt gekocht failliet. Niet alleen kun je het geld van je ticket op je buik schrijven, je moet ook nog last minute een enkeltje naar huis boeken bij een andere vliegtuigmaatschappij. En die tickets zijn duur... 

Losse tickets tellen niet

Thomas Cook en Wow Air zijn voorbeelden van vliegmaatschappijen die recentelijk ter ziele zijn gegaan. In een dergelijke situatie krijgen gedupeerde consumenten in Nederland wel hun geld terug als het gaat om een reisonderneming, maar voor aangeschafte losse vliegtickets geldt dit niet. De consumentenorganisaties zeggen dat consumenten niet alleen het geld van gekochte tickets kwijt zijn, gestrande passagiers moeten ook prijzige enkele reizen naar huis boeken. Reden genoeg voor de organisaties om te pleiten voor verandering.

Garantiefonds

De oplossing voor het probleem ligt volgens de consumentenorganisaties in het starten van een garantiefonds. Een heffing van 0,25 euro per vliegticket zou dan voldoende moeten zijn om een fonds te vullen dat kan worden aangewend om reizigers terug te betalen bij een faillissement van een reisonderneming. Volgens Erik Jan Reuver, directeur van SGR, geeft een garantiefonds meer zekerheid. “Nu loopt de klant bij het kopen van een los ticket nog een groot financieel risico.”