FrankrijkFietstocht van het jaar: het zoete leven in de Ardèche
Het département Ardéche is ruig met steile hellingen. Voor veel plezierfietsers lijkt dit geen terrein en fietstocht op maat. De fietsroute La Dolce Via (90 kilometer) gaat echter over een oud spoorbaantje. De stoomjumbo's uit die tijd konden geen steile hellingen pakken, dus valt het klimmen mee. Op een deel tuft nog een stoomtreintje. Trein en fiets vormen een leuke combinatie in dit decor van fabelachtige uitzichten.
Fietstocht van het Jaar 2020
Volgens de jury voldoet La Dolce Via aan alle kanten aan de criteria voor de Fietsroute van het Jaar. “Een schitterende route door een prachtig landschap met unieke vergezichten,” aldus de jury. “De route is praktisch geheel autovrij en de fietser geniet van de rust en de ruimte. Voorzieningen als bankjes en picknicktafels nodigen uit om even plaats te nemen.”
Knipoog naar de film
La Dolce Via is een knipoog naar La Dolce Vita (het zoete leven): de meermalen bekroonde film van Federico Fellini uit 1960. Met niemand minder Marcello Mastroianni in hoofdrol. De acteur maakte kennis met het ‘zoete leven’ van de high society in Rome. Hier in de Ardèche treffen we geen Sint-Pieter, Colosseum of Trevi-fontein. Het decor van het zoete leven hier bestaat uit prachtige uitzichten, beboste heuvels, snel stromend water en minuscule dorpjes tegen de bergwanden aangeplakt. Heerlijke geuren en de sfeer van Zuid-Frankrijk maken het zoete compleet.
Bij de Rhône
We starten onze fietstocht in Valence op een stukje ViaRhôna. Deze fietsroute volgt de Rhône van de bron bij de Rhône-gletsjer hoog in de Alpen naar de Middellandse Zee. Een geweldige stroom water wringt zich door het dal. Een centrale op een dam zet deze waterkracht om in elektriciteit. Op de oude hangbrug ligt het wijnstadje Tournon-sur-Rhône aan onze voeten. Als een waakhond steekt het kasteel boven het stadje uit. Het rollen van onze wielen op de houten planken van het brugdek zorgt voor een gebonk. Stoere kabels zorgen echter dat de brug onder spanning blijft.
In de stoomtrein
Op het stationnetje van Tournon staat ons treintje al te puffen. Mannen in uniformen uit een ver verleden tillen onze fietsen in het bagagerijtuig. Indringend doet de stoomfluit zijn werk. Hakkepuf, hakkepuf gaat het hortend en stotend voorwaarts. De snelheid komt nauwelijks boven die van een fiets uit, maar we gaan wel naar boven. Dit is echt boemelen, maar sneller moet het niet, want we komen ogen te kort in een ruig, scherp afgetekend landschap. Letterlijk het tegenovergestelde van het vlakke Nederland.
Met de hand draaien
De conducteur legt uit dat het smalspoor ooit is aangelegd voor mijnactiviteiten en de zijde-industrie. In 1968 reed de laatste reguliere trein. Op het eindpunt in Lamastre krijgen we nog een gratis toegift. De vrijwilligers van de museumlijn duwen met de hand de draaischijf om de locomotief te keren.
Goed verzorgde fietstocht
Het zoete leven proeven we tijdens een mediterrane salade op het terras van de Place de la République. Vooruit, één wijntje kan wel voor onze fietstocht voert langs de gevaarlijke ravijnen. De eerste 12 kilometer gaat namelijk omhoog. Alhoewel de profs in het peloton van de Tour de France die maximaal 2 % een lachertje zullen vinden. Het valt ons op hoe goed de route is verzorgd. Overal staan bordjes en panelen met informatie. Aan bankjes om even plaats te nemen op een mooi uitzichtpunt geen gebrek. We treffen zelfs kluizen om onderweg veilig onze bepakte fietsen te stallen, als we even een wandelingetje willen maken.
Tunnels en viaducten
Regelmatig is er een kraan met koel helder water. Op diverse plaats lonkt ook het water van de rivier voor een frisse duik. Lange viaducten brengen ons over diep gelegen dalen. Totaal kent de route 34 viaducten en tunnels. De meeste tunnels zijn kort, maar vanuit het niets staan we voor het donkere oog van de ruim een kilometer lange tunnel Les Nonières. Altijd geheimzinnig zo'n donkere buis, maar gelukkig is er licht. Onze ogen moeten bij de uitgang weer wennen aan het felle zonlicht. Vanaf dit punt is het alleen maar afdalen tijdens onze fietstocht naar de Rhône op 75 kilometer.
Het zoete leven aan de overkant
We fietsen op een soort langgerekt balkon hoog boven het bruisende water. Dit is het ware zoete leven op de fiets. Vanaf Le Cheylard komen we wat meer in de bewoonde wereld, maar de dorpen liggen voornamelijk aan de overkant van het water. Voor een kopje koffie of een lunch moeten we dus even naar de overzijde van de Eyrieux, die zich steeds meer ontwikkelt tot een volwassen rivier. Rank overbrugt de oude Pont-de-Chervil de wilde stroom.
De rivier is je metgezel
Enkele oude fabrieken verheffen zich direct naast de rivier. De industrie ontwikkelde zich met name langs de Eyrieux. Ooit stonden hier watermolens voor de productie van zijde. Maar de zijderups heeft uiteindelijk het veld moeten ruimen voor de concurrentie uit Azië. Ook de bloeiperiode van de oude, mechanische industrie is al lang voorbij. De Eyrieux is nu toch vooral een grillige, maar ook prettige metgezel tijdens een tocht over La Dolce Via tot de monding in de Rhône bij La Voulte-sur-Rhône.
Hoeveel sterren voor deze fietstocht?
Het laatste stuk van onze fietstocht gaat weer over de ViaRhôna naar Valence. We knijpen in de remmen op het uitzichtpunt over de Rhône in het Parc Jouvet. Een ideale plek om te terug te blikken. Een vraag komt bij ons op. Michelin reikt sterren uit aan restaurants, maar hoeveel sterren zou meneer Michelin aan deze smaakvolle fietsroute hebben gegeven: vier of vijf?
Tips en informatie
* Met de Thalys en de TGV
De afstand van Utrecht naar Valence is bijna 1000 kilometer. De tolgelden op de Franse autosnelwegen zijn berucht. De files ook.
Een aantrekkelijk alternatief is met de Thalys en de TGV via een gemakkelijke overstap op station Brussel-Zuid. In een riante stoel zoef je ontspannen met een snelheid van 300 kilometer per uur door het landschap. Op het tafeltje voor je staat je laptop of een hapje met een drankje. De reistijd vanaf Rotterdam is ongeveer 6 uur. Alleen flink gedemonteerde fietsen in een hoes kunnen mee, maar naast het station van Valence zijn uitstekende fietsen te huur: ook e-bikes.
Kijk op thalys.com of treinreiswinkel.nl of happyrail.com
* Overnachten in Accueil Vélo
Lucile van Touristique de l'Ardèche beval ons hotels met het kwaliteitslabel 'Accueil Vélo' aan. Dit staat voor 'fietsers welkom'. Voor de fietsen zijn veilige plekken binnen. Wij kozen voor:
* Hotel-restaurant Les Azalées in Tournon-sur-Rhone, rustig gelegen in dit wijnstadje. Het restaurant heeft een kaart met streekgerechten.
* Hotel-restaurant Le Provençal in Le Cheyard is een traditioneel familiehotel met een zwembad.
* Hotel-restaurant Le Carré d'Aléthuis in Charmes-sur-Rhone is trendy ingericht en het restaurant heeft een Michelin-ster.
* Fietsenverhuur: óók e-bikes Carbone Zéronaast het station Valence Ville.
* Stoomtrein Saint-Jean-de-Muzols (bij Tournon-sur-Rhône) naar Lamamstre. Fietsen kunnen mee. Wel vooraf reserveren!
* Er gaan ook bussen die fietsen meenemen. Ook voor de route en overige informatie met o.a. hotels en ook campings zie dolce-via.com
* Praktische brochure met kaartje klik op deze link!