GroenlandFotografietip: zo leg je het noorderlicht vast
’s Middags zag ik hoe een jager aan het einde van zijn werkdag een zeehond achter zich aan het dorpje in sleepte en het dode dier trots bij zijn vrouw op de keukentafel smeet. Zielig, maar wel de realiteit. ’s Avonds liet het noorderlicht een veel mooier realistisch beeld van Groenland zien...
Fotografietips voor het Noorderlicht
Het noorderlicht geldt als een van de wonderbaarlijkste natuurverschijnselen ter wereld. En hoewel het schitterende kleurenspel niet zo 1, 2, 3 is vast te leggen, droomt iedereen ervan het in beeld te brengen. De Noorse fotograaf Ole Salomonsen fotografeert al meer dan tien jaar in het bitterkoude noorden van Noorwegen en heeft de volgende tips:
1. Megapixels en bereik
Gebruik een camera met een groot aantal megapixels en een goed dynamisch bereik. Ole: “De Sony a7RIII heeft 42 megapixels. Dit is een uitstekende camera voor landschapsfotografie. Hij heeft ook een goed dynamisch bereik en een uitstekende sensor.
- © Ole Salomonsen
2. ISO-invariantie
Kies een camera met ISO-invariantie: “Dit betekent dat ik het beeld opzettelijk kan onderbelichten om de felst belichte punten van het noorderlicht niet te ‘verbranden’. Ik kan de belichting dan later, tijdens de nabewerking, verhogen zonder ruis toe te voegen.”
3. Langere sluitertijd
Een langere sluitertijd betekent meer detail: “Ik forceer de ISO liever een beetje, waarbij ik de sluitertijd vertraag om meer details van het noorderlicht in beeld te krijgen. De a7RIII kan tot wel ISO 10.000 gaan zonder scherpte te verliezen. Als ik de sluitertijd dan verleng van bijvoorbeeld 1 seconde naar 5 seconden, kan ik het noorderlicht in meer details vastleggen.
- © Ole Salomonsen
- © Ole Salomonsen
Wilde dieren fotograferen
Overdag valt er waarschijnlijk ook veel te fotograferen. Daarvoor gebruikt Ole weer een andere camera (de Sony a9) en heeft hij deze tips: Een blackout-vrije viewfinder maakt het veel gemakkelijker om objecten te volgen. Je mist geen enkel moment waardoor je het onderwerp dus altijd in de kijker houdt. Ik fotografeer op hoge snelheid: 20 beelden per seconde. Het helpt enorm om keuze te hebben om vervolgens uit dat ene spectaculaire shot te kunnen kiezen en te weten dat je niet mis schiet. Als je wilde dieren fotografeert – en bij walvissen geldt dat nog sterker – moet je altijd klaar zijn om te klikken. Je moet proberen te voorspellen waar ze boven zullen komen, en zodra je dan de neus ziet verschijnen, begin je te fotograferen.”