Zo leer je van andermans negatieve ervaringen met huurauto’s
Onderzoek over autohuur
Dit komt uit een onderzoek van autoverhuurder Sunny Cars, uitgevoerd door GfK onder meer dan duizend respondenten. En wat blijkt: de helft hiervan heeft ooit weleens door die druk een extra verzekering afgesloten. Waarbij het vaakst wordt gekozen voor de afkoop eigen risico bij diefstal of schade.
Discussie over autohuur
Het kan er ook verhit aan toegaan. Als de verhuurmedewerker dan gaat dreigen dat je je auto niet meekrijgt als je die extra verzekering niet afsluit, neemt 30 procent contact op met degene bij wie de auto als eerste is geboekt (reisbureau, bemiddelaar). Overigens: van onze zuiderburen de Belgen doet maar slechts 19 procent dit. Maar goed: hou voet bij stuk als je weet dat je die verzekering niet nodig hebt en zeg gewoon ’nee’.
Weggaan zonder auto
35 procent van de ondervraagden gaat niet weg voordat ze de huurauto zonder extra hebben meegekregen. En een kwart geeft aan gewoon zonder auto weg te gaan als ze worden gedwongen een verzekering af te sluiten. En bijna de helft van de respondenten van dit onderzoekje geeft aan wel eens een negatieve ervaring te hebben gehad. Elf procent daarvan vindt onvoorziene kosten zoals zo’n extra verzekering de grootste irritatie.
Gedoe om de autohuur
Vaak vindt men het personeel onvriendelijk (11 procent). Maar slechts 24 procent heeft zich zo geïrriteerd dat men een klacht indient (bij de Belgen dient maar 18 procent een klacht in). Het is gewoon teveel gedoe vindt men of men denkt dat het ’toch geen nut' heeft.
Vooraf de autohuur regelen
Het beste wat je kunt doen is alles gewoon vooraf keihard vastleggen en regelen. Zoek een all-in autoverhuurder, des te kleiner de kans op vervelende ervaringen en/of extra kosten. Check de reviews van de verhuurder en laat je gewoonweg niks aanpraten!