Zo vieren wij vakantie in 2024: de trends
85% van de Nederlanders is van plan dit jaar op vakantie te gaan. Nederlanders zijn van plan in 2024 twee tot drie keer op vakantie te gaan. Een jaar geleden lag het percentage van Nederlanders met vakantieplannen nog op 79%. Daarbij valt op dat we minder plannen hebben om die vakanties in eigen land door te brengen.
- © ANP Foto - Robin van Utrecht
Minder plannen voor vakantie in eigen land
Nederlanders geven aan dat hun eerstvolgende bestemming vooral elders in Europa zal zijn. Slechts 20% zegt de volgende vakantie in Nederland door te brengen. Vorig jaar lag dit percentage nog op 27%. Gelderland en Limburg worden het meest overwogen als bestemming voor de eerstvolgende vakantie in eigen land.
Vliegvakanties onverminderd populair
Het vliegtuig is het meest gekozen vervoersmiddel voor de eerstvolgende vakantie in Europa. Gemiddeld 56% van alle ondervraagden kiest ervoor te vliegen naar de gekozen vakantiebestemming. Een jaar geleden lag dit 3 procentpunt lager.
Plannen voor trein- of autovakanties
Onder Nederlanders, Belgen en Duitsers scoort de auto ook relatief hoog. Fransen overwegen in relatief hoge mate met de trein te reizen. Onder Nederlanders wordt de trein meer overwogen dan een jaar geleden; 8% overweegt nu met de trein naar hun Europese vakantiebestemming te gaan, in plaats van 5% een jaar geleden.
Factoren die een rol spelen in de vakantieplannen
Bij de start van het nieuwe jaar zijn we druk bezig met het smeden van plannen voor onze vakantie of vakanties in 2024. Van verre reizen en zonvakanties tot stedentrips en weekendjes weg. Onder andere externe factoren als duurzaamheid, stijgende prijzen en het weer beïnvloeden de keuzes van Nederlanders voor hun reisplanning.
Duurzaamheid
Van de ondervraagden vindt 49% het belangrijk om rekening te houden met het milieu bij het boeken van een vakantie. Vervoer, bestemming en accommodatie worden hierbij als voorbeelden genoemd.
Stijgende prijzen
Bijna de helft van de Nederlanders (48%) geeft aan genoodzaakt te zijn het vakantiegedrag aan te passen door stijgende prijzen.
Weersomstandigheden
Tot slot zegt 39% van de ondervraagden dat de toenemende kans op extreme weersomstandigheden de vakantiekeuze beïnvloeden. Deze drie factoren hebben meer invloed op vakantieplannen dan bijvoorbeeld drukte op vliegvelden, oorlogen en/of conflicten in de wereld en het coronavirus. Een jaar geleden bepaalden deze laatstgenoemde invloeden de vakantiekeuze nog in sterkere mate.